fredag 5. september 2008

Vetrinæren med Azzi

Har vært hos vetrinæren med Azzi, hun har oppført seg så rart noen dager.
Hun følger etter meg rundt i huset, legger seg ned der jeg er og det er ikke lik henne å gjøre.
Hun har klødd seg veldig også, så jeg trodde det var noe lus, skabb eller midd av noe slag. (ekkelt)
De tok blodprøver ,og skrapte huden og undersøkte det i mikroskop.
Det viser seg at hun har Demotek, det er et lite middyr som lever i hårsekken og kalles hårsekkmidd. Alle hunder har noen demodex, men hos noen hunder virker ikke immunforsvaret som det skal. Og demotexen sprer seg til store områder av huden, og kan være veldig alvorlig.
De som blir syke er som regel valper, og ikke voksne hunder.
Det finnes to typer, det er demotex begge deler, men ser ut på forskjellige måter:

Lokal Demotex- små hårløse flekker, er en tilfeldig hendelse og skal ikke behandles.

Generalisert Demotex- Store hårløse flekker rundt på huden, det blir ofte infeksjon rødt og stygt
Dette må behandles å kan være veldig alvorlig.

Siden alle hunder har Demotex i huden, så er det noe som gjør at enkelte får kraftig angrep(generalisert Demotex) og andre ikke, og her kommer arven inn.

Og siden hun ikke er hvalp tyder det på at noe annet er feil, blodprøvene var fine så da kan det være hormonelt også kreft. Så nå får hun behandlig så får jeg holde litt øye med henne ang løpetid.

Så da bestemte jeg meg for å ikke gå i helgen, siden jeg ikke veit hva som er feil............

Ingen kommentarer:

Pippi på kurs i Karlstad

Pippi på kurs i Karlstad

er dette er bc som satser, eller har hun lært av onkel Kazan

I belive i can fly

17 mai Hurra!

17 mai Hurra!
Vi står å venter på Fredrik og barnetoget, det går faktisk kjempefint å ha med tre hunder ut å se på toget. Kazan er på besøk ! Men han er så vant til oss så han oppfører seg eksemplarisk. Pippi sin første 17 mai og hun står helt inntil toget som om hun hadde gjort dette tusen ganger. Hun overasker stadig til å være så myk så skal hun hilse på alle og hun takler mer enn jeg hadde trodd.